موبایل مارکتینگ چیست و اهمیتش در چیست؟
موبایل مارکتینگ یا mobile marketing یک استراتژی بازاریابی چند کاناله است که هدف آن دستیابی به مخاطبان برای هدف در تلفنهای هوشمند وتبلت ها وسایر دستگاههای تلفن همراه از طریق وبسایت ها، ایمیل،sms،mms، رسانههای اجتماعی واپلیکیشن هاست.
موبایل مارکتینگ اقداماتی است تا به کسب وکارها وسازمان ها کمک میکند از طریق موبایل ارتباط موثرتر وراحتتری با مخاطبان خود برقرار ودر جهت رفع نیازهای مشتریان بهتر عمل کنند.دیجیتال مارکتینگ روشهای مختلفی دارد که موبایل مارکتینگ یکی از انهاست.
اقداماتی که در این زمینه مطرح است شامل: بازاریابی مستقیم،CRM، خدمات مشتریان، بازاریابی اجتماعی وبرنامه های وفاداری مشتری را پوشش میدهد.
در حال حاضر بیشتر کارهایی که دررایانه قابل اجراست در گوشیهای موبایل نیز انجام میشود. برنامههای آفیس ودیدن وب سایتها وخواندن ایمیلها اموری هستند که گسترش بیشتری در موبایلها امروزه داشتهاند.
گوگل اعلام کرده که از سال 2016 با گسترش گوشیهای اندروید در بین مردم، میزان جستجوها در وب سایتها از طریق موبایل افزایش یافته ونسبت به رایانهها بیشتر افراد با گوشی همراه کارهایشان را انجام دادهاند.
مراحلی که برای ایجاد استراتژی موبایل مارکتینگ باید انجام داد
مرحله نخست: ایجاد پرسونای خریدار موبایلی
اولین قدم در هر استراتژی موبایلی، شناخت مخاطبان است. پرسونای خریدار، نمونههایی خیالی از مشتریان هستند. پروفایلی از مشتری که پس زمینه، تعریف شغلی، محتوای مورد علاقه و چالشها را در روند خرید شرح میدهد. یک شمای کلی از فرایند خرید مخاطبان را در اختیار ما قرار میدهد.
اطلاعاتی مثل اینکه چند درصد مشتریان برای یافتن اطلاعات مربوط به فروش کالاها از موبایل استفاده میکنند؟
آیا افراد با موبایل راحت میتوانند خرید آنلاین انجام دهند؟ چند درصد از موبایل برای چک کردن وخواندن ایمیلها استفاده میکنند؟
با دانستن این اطلاعات از پیش تعیین وشرح داده شده میتوان، کانالهای ارتباطی وتنظیم ارسال پیامهای بازاریابی را آسانتر کرد. برای شناخت بهتر مشتریان وکاربران اینترنتی میتوان از تحلیلهایی که گوگل در اختیارما راجبه ترافیک وبسایت و اینکه چه تعداد از بازدیدها مربوط به بازدیدهای موبایل هم استفاده کرد.
مرحله 2: اهداف خود را مشخص کنید
تعریف هر استراتژی، تصمیم گیری در خصوص اهداف وچشم انداز موفقیت است. یافتن پاسخ برخی پرسشهای مطرح در این زمینه ما را درتعیین هدف کاربردی بازاریابی موبایل ،کمک میکند.
تا امروز چه اقداماتی برای هدف قرادادن مخاطبان از طریق موبایل صورت گرفته است؟ چه انتظاراتی در استفاده از این روش در بازاریابی وجود دارد؟ مخاطبان کلیدی در بازاریابی موبایل چه افرادی هستند؟ عادتهای مشتریان در استفاده از موبایل چگونه است؟
بازاریابی موبایل چگونه کار میکند؟
موبایل مارکتینگ شامل تبلیغاتی است که در گوشیهای تلفن همراه، تبلت فرستاده میشود یا از طریق اپلیکیشن های موبایل داخل گوشی افراد قرار میگیرد یا از طریق وب سایتهایی تبلیغات در گوشیها نمایش داده میشود. همچنین شبکههایی مانند فیسبوک واینستاگرام، شبکههای فعال در گوشیهای همراه برای بازاریابی موبایلی هستند.
دلایل کارآمدی موبایل مارکتینگ
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
دنیای که ما در حال زندگی در آن هستیم هر روز پیشرفت مهمی دارد. امروزه به دلیل گستردگی گوشیهای همراه واینترنت امکان پخش وسیعی از اطلاعات به وجود آمده است. موبایلها در کنار کاربردهای تنوعی که برای سرگرمی وارتباط گیری دارند. استراتژی برای بازاریابی محصولات وخدمات محسوب میشوند وخیلی از محصولات در موبایلها تبلیغ میشوند مانند تبلیغات تلویزیونی است وابزاری به روزتر وجدیدتر برای تبلیغات محسوب میشوند.
بازاریابی با موبایل
برای بازاریابی با موبایل باید محتوای که قابل نمایش در گوشی همراه باشد را در نظر گرفت وتولید وپخش کرد
1. ویدیوهای تبلیغاتی در فیسبوک واینستاگرام وتلگرام
2. پیامکهای تبلیغاتی
3. اپلیکیشن هایی که تبلیغات را به نمایش گذارند
4. طراحی وبسایت های متناسب با نمایش در گوشی
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
مزیتهای بازاریابی موبایلی
1. در دسترس همه افراد در تمام زمانها هست
2. مدت زمان دسترسی مخاطب به تبلیغات در مقایسه با تلویزیون یا تبلیغات بیرونی، کمتر وسریعتر در دسترس قرار میگیرد.
3. دریافت تبلیغات و ارسال تبلیغات در اینستاگرام برای کاربران، رایگان است.
4. امکان پخش پیامهای چند رسانهای برای همه کسب و کارها آزاد است.
5. ارسال پیامک انبوه با موبایل کسب و کارهارا در یک زمان کوتاه، برای تعدادی بالغ بر هزار نفر امکان تبلیغات را فراهم میکند.
6. امکان اشتراک گذاری پیامهای تبلیغاتی و ویدیوهای تبلیغات برای افراد دیگر. کاربران یک تبلیغ مورد پسندشان را برای هم به راحتی به اشتراک میگذارند.
بهینه سازی موبایلی
بهینه سازی موبایلی برای موفقیت در تجارت آنلاین باید با موضوع سئو به خوبی آشنا باشید. سئو در وبسایت اهمیت بالایی دارد و هر چه سئوی بهتری در تولید محتوا موبایلی رعایت کنیم بازدید بیشتری برای سایتهای طراحی شده برای نمایش در موبایل را خواهیم داشت. صفحات نتایج موتورهای جستجو در موبایل متفاوت از ویندوز میباشد.
محتوای مطالب را برای موبایل شخصی سازی کنید.
بازاریابی محتوا جزیی جدا نشدنی از مقوله تجارت آنلاین میباشد که تا کنون توانسته هزاران تجارت نوپا را در زمان کوتاهی به اوج برساند. محتوای اساسی ومهم یک وبسایت باعث بهبود رتبه سایت و جایگاه از نظر سئو و موتورهای جستجو میشود.
اساسیترین موضوع سرعت بارگذاری ولودینگ صفحات مهم خود را درموبایل افزایش داده، برای این کار باید از طراحی مدرن وانحصاری موسوم به افزایش سرعت صفحات موبایل AMP استفاده کنید.
بهینه سازی محتوای موبایلی برای قابلیتهای،VOICE SEARCH، میباشد. با افزایش به کارگیری هوش مصنوعی در موبایلها، و همچنین پیشرفتهتر شدن دستیارهای صوتی، کاربران زیادی از این قابلیت استفاده میکنند.
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
نکات مهم در تبلیغات موبایلی
دقیقاً مانند طراحی سایت، بهینه سازی مطالب را در تبلیغات موبایلی داشته باشید. تبلیغات بصری درموبایل ها باید مدلی باشد که نه خیلی بزرگ و نه اندازه خیلی کوچک باشند، در تبلیغات موبایلی از کلمات کلیدی استفاده کنید تا بازدهی از طریق موتورهای جستجو افزایش یابد. در سایتها از افزونههای خرید آسان از طریق موبایل استفاده کنید. و همینطور از تبلیغات کلیکی بیشتر برای استفاده در موبایلها استفاده کنید.
از پینهای تبلیغاتی گوگل استفاده کنید و لوگوی برند خودتان را در گوگل قرار دهید تا مشتریان هدفمند با برند شما آشنا شوند.