زمان مطالعه: 5 دقیقه
0
(0)
فرایند خرید اینترنتی،ازفروشگاههای اینترنتی
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
بعد از راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی مرحله بهینه سازی خرید اینترنتی ،مرحله بسیار مهمی است. اگر کاربران قبل از پرداخت پول و پایان خرید منصرف شوند، سایت شما نمیتواند درآمد مناسبی را داشته باشد. طراحی سایت و فرایند خرید باید به دور از پیچیدگی باشد تا مشتری منصرف نشود.
در سالهای پیش حتماً برای انجام خرید ثبت نام در سایت ضروری بود وهنوز هم هست، اما روش خرید اکنون کمی تغییر کرده ودر برخی سایتهای خارجی بدون اطلاعات ثبت نامی امکان خرید فراهم شده است. اگر بخواهید ثبت نام را ضروری کنید یا نه، انتخاب با خود شماست. بهتر است بررسی کنید که آیا خرید در سایت شما محصولات برای یکبار خرید مشتری هستند یا امکان دارد برگردند و جند باار از سایت خرید کنند.
در این صورت اگر چند بار خرید ممکن است اتفاق بیفتد، گرفتن اطلاعات ثبت نامی ضروری است زیرا به شما برای تبلیغات وترغیب نمودن مشتری بعد از خرید اول کمک میکند. اما بهتر است برای احترام به مشتری آین اطلاعات ثبت نامی را ضروری نکنید وبه انتخاب خود مشتری بگذارید.
شما میتوانید برای ترغیب مشتری در سایت برای ثبت اطلاعاتش، منافعی در ثبت نام اعلام نمایید .که مثلاً در ازای ثبت نام از کد تخفیفی و خدمات دیگری مثل شرکت در قرعه کشی ماهیانه بهره مند خواهید شد.
برای سهولت در انجام خرید، ماژول خرید را در سایت با دقت انتخاب کنید. حتماً فرایند خرید بدون هیچ اشکالی انجام شود. وگرنه کاربران منصرف میشوند وخرید صورت نمیگیرد. بین مراحل خرید واطلاعات درخواستی از کاربران باید تعادل برقرار شود.
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
چون در سایت امکان دیدن ازنزدیک محصول وجود ندارد، اگر فرایند خرید دچار ابهام یا سختی باشد .وبه سهولت انجام نشود کاربراعتمادش را به محصولات شما از دست میدهد وخرید نمیکند. خرید را برای افراد جذاب وراحت نمایید. با اینکه سایتها با هم متفاوت هستند اما موارد مشترکی در مورد فرایند خرید وجود دارد که باید به درست مدیریت شوند.
درگاه پرداخت اینترنتی
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
در اکثر سایت ها که امکان پرداخت از طریق سایت شاپرک وجود دارد وکارت های عضو شتاب امکان خرید دارند، قابل اعتماد هستند. سایتهایی نیز امکان پرداخت بین المللی را دارند مانند paypall، انها به مرور زمان بهینه ورفع عیب شدهاند وقابل اطمینان هستند. در ایران سیستمهایی هستند که امکان خرید دارند وپرداخت در محل تحویل دهی کالا انجام میشود که اطمینان در این خریدها بهتر است.
برای نمونه آمازون کاربر را به محض وارد شدن به سبد خرید آنلاین درگیر میکند وتعدادی کالا به عنوان پیشنهاد برای خرید ارائه میدهد وکاربر در این موقع برگشت به مراحل قبلی برایش امکان پذیر نیست. در تجارت الکترونیک آمازون یک سایت شناخته شده است وبرای فروش بیشتر این پیشنهادها را میدهد اما هر سایتی نمیتواند اینکار را انجام دهد زیرا معروفیت واهمیت آمازون را ندارند.
نمونههایی از فرایند خرید اینترنتی
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
بعضی سایتهای بزرگ فرایند خرید خود را با ترغیب مشتری به خرید بیشتر، افزایش فروش طراحی می گنند، ولی این رویکرد همیشه نتیجه مثبت نمیدهد وگاهی باعث سردرگمی در خرید میشود. اگر مثل امازون بخواهید سبد خرید را پر از پیشنهادهای خرید بیشتر نمایید به علت بالا رفتن هزینه خرید مشتری منصرف میشود. زیرا افراد همیشه به دنبال کمتر هزینه کردن هستند و اغلب در ایران ما با این معضل روبرو هستیم.
سایت خرید
godaddy.com
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
این سایت یکی از پرفروشترین سایتها در زمینه فروش دامنه وهاست هست. اما فرایند خرید اینترنتی از این سایت مقداری پیچیده وسخت هست.
مرحله 1: انتخاب نام دامنه: برای اتخاب نام دامنه سایت باید در دسترس بودن دامنه را انتخاب و بررسی نمایید.
مرحله 2: پیشنهادهای تخفیفی: در این سایت مرحلهای هست که به خریدار پیشنهادهای تخفیفی داده میشود میتوانید با انتخاب پسوندهای (information,internet,org)44% تخفیف از سایت بگیرید. البته این پیشنهادها را نادیده نیز میتوانید بگیرید وتهیه ننمایید.
مرحله 3: در مرحله ثبت نام برای خرید باید روش ومدت زمان ثبت دامنه را انتخاب کنید.
مرحله 4: بازبینی سفارش. در این مرحله باید سفارش خود را را باز بینی کنید .
مرحله 5: اطلاعات پرداخت. در این مرحله اطلاعات پرداخت شامل نام و شماره تماس، آدرس واطلاعات کارت را وارد نمایید.
مرحله 6: تأیید خرید در این مرحله با وارد نمودن کد دسترسی خرید را نهایی وتایید کنید.
مرحله 7: تشکر از خرید کردن. در این مرحله برای افزایش نرخ تبدیل وفروش سایت اقدام به ارائه پیشنهادهای بیشتر مینماید واین روش برای ترغیب خریدار به خرید مؤثر است.
مثال 2:Amazon.com
بررسی فرایند خرید در سایت آمازون
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
مرحله 1: نمایش آیتمهای سبد محصول وروش ارسال. در این مرحله روش ارسال کالا را مشتری انتخاب میکند. هزینه این روشها را مشتری میپردازد. در همین مرحله سبد خرید را نیز تکمیل مینمایید وپس از ثبت نمودن آدرس دریافت وارد مرحله بعدی خرید میشوید.
مرحله 2: اطلاعات پرداخت. در این مرحله روش پرداخت را انتخاب نمایید با وارد نمودن اطلاعات کارت اعتباری، در بالای سایت امازون مرحله خریدی که در آن قرار نمایش میدهد.
مرحله 3: اگر برای اولین بار هر فردی وارد سایت شود، و قصد خرید اینترنتی داشته باشد باید اطلاعات نام و آدرس خود را ابتدا ثبت نماید.
مرحله 4: تأیید نمودن خرید. در این مرحله دید کلی از خرید خود دارید و میتوانید اگر کالایی را قصد حذف کردن یا عوض کردن دارید، انجام دهید. ثبت و تأیید نهایی و پرداخت را نیز انجام دهید.
مرحله 5: در این مرحله خرید به پایان رسیده و پیام تشکر از خرید برای مشتری ارسال میشود همچنین آمازون فهرستی از افرادی را که مثل شما این محصول را خریداری نمودهاند نشان میدهد.
سایت آدینه بوک
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
آدینه بوک سایت مهم وپربازدیدی در زمینه فروش کتاب است. در این سایت سیستم پیشنهاد کتاب طراحی شده است. بعد از انتخاب هر کتاب کتاب دیگری پیشنهاد داده میشود. ادامه مراحل ثبت سفارش وخرید را در این سایت توضیح میدهیم:
مرحله1: سبد خرید. در این مرحله کتابهای انتخابی نمایش داده میشوند. واگر کتابی را بخواهید حذف یا جایگزین کنید امکان پذیر است. وبعد با کلیک بر دکمه سفارش به مرحله بعدی وارد میشوید.
مرحله 2: انتخاب نحوه ارسال و پرداخت: برای ورود به این صفحه باید عضو سایت باشید. عضو سایت باشید. اگر عضو سایت باشید هر دفعه نیاز ندارید که زمانتون را صرف دادن اطلاعات شخصی به سایت کنید. در این مرحله آدرس را برای دریافت مینویسید وبا انتخاب یکی از روشهای پرداخت پول را پرداخت وروش پستی مورد نظر را نیز انتخاب وسفارش با پرداخت هزینه ثبت نمایید.
مرحله 3: انجام خرید. دراین حالت پس از ورود اطلاعات کارت وتایید به سایت فروشنده باز میگردید وخرید به پایان میرسد.
دلایل انصراف از سبد خرید اینترنتی
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
حتماً خودتان بارها رفتهاید برای خرید وکالا را انتخاب کرده، اما خرید را نهایی نکردید. این منصرف شدن از خرید در روز برای سایتهای فروشگاهی بسیار باعث ضرر وبازدید کننده هاش نیز پایین مییابد. افرادی کالا را در سبد خرید قرار میدهند اما در ادامه سایت را میبندد وبیرون میایند.
چرا مشتریان از خرید منصرف میشوند؟
دلایل متعددی دارد که خریدار از ادامه منصرف میشود. تعدادی را باهم بررسی کنیم:
مسائل مرتبط با قیمت
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
یکی از دلایل انصراف از خرید بالا بودن هزینه خرید است.سایتهای فروشگاهی در قیمت با هم رقابت دارند که عامل مهمی در ادامه خرید مشتری است.در فاکتوری که برای مشتری ارسال میشود باید ریز هزینه ا نوشته شود تا مشتری بداند . قیمت پایانی بابت چه هزینههایی است واگر قرعه کشی یا تخفیف یا یک کالای کوچک هدیه در ازای خرید به مبلغ مشخص ارائه دهید این موارد سبب میشود . تا در رقابت با سایر سایتها برنده باشید ومیزان فروشتان بالاتر رود.
گاهی هزینه پست نیز ممکن است خریدار را پشیمان کند باید در نظر داشته باشید طوری قیمت گذاری کنید که متناسب با بازار روشهای اینترنتی باشد تا هرگز کنار گذاشته نشوید.
ایرادات فنی و اثر منفی بر خرید اینترنتی
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
مشکلات فنی نیز از دیگر ایرادهایی است که احتمال دارد در حین خرید اتفاق بیافتد ومثلا در وسط خرید قطعی اتفاق بیفتد وبا مشکل فنی سایت مواجه وباعث شود که مشتری منصرف شود .
گاهی به دلیل سردرگمی وگیج شدن در خرید از سایت بیرون میآیند طراح سایت باید خرید را واضح وآسان نماید و زمان بارگزاری هر صفحه جدید نیز باید کم باشد تا مشتری خسته نشود .
چگونه ممکن است انصراف از خرید اینترنتی، را حداقل نماییم ؟
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
کمینه سازی تعداد انصراف از خرید به این بستگی دارد که شما در فرایند خرید مشتری را به درستی هدایت کنید وامروزه با بهبود تکنولوژیهای طراحی سایت فرایند خرید را بهبود دهیدو ساده نمایید.
برای گرفتن اطلاعات ثبت نامی کاربران را ملزم به ثبت نام ننمایید وبه انتخاب خودشان بگذارید .الزام به ثبت نام باعث کاهش خرید میشود.
در سایت اطلاعات تماس وپشتیبانی را حتماً قرار دهید تا مشتریان به شما اعتماد کنند وراحتتر بتوانند خرید کنند.پشتیبانی آنلاین نیز روشی بهتر برای ارائه خدمات پاسخگویی به سؤالات مشتریان است.