در این مقاله مفاهیم گوگل آنالیتیکس و منوهای آن را به تفصیل توضیح داده ایم، با مطالعه این مطلب اساسا به این ابزار قدرتمند مسلط خواهید شد و قادر خواهید بود با قسمت های اصلی آن کار کنید. خواندن انتهای این مقاله ارزشمند را به شما پیشنهاد می کنیم.
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)

با مفاهیم گوگل آنالیتیکس آشنا شوید
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
اگر صاحب وب سایت هستید یا منبع درآمد شما یک تجارت آنلاین است، احتمالاً از خود می پرسید که چگونه عملکرد وب سایت خود را بهبود بخشید. سازماندهی یک بخش دیجیتال یا سازماندهی ساختار درآمد یک کسب و کار اینترنتی نیازمند بررسی و تحلیل دقیق مشتری است.
Google Analytics، کلید تجزیه و تحلیل دقیق مشتریان شما، بر خلاف گوگل، یادگیری و استفاده در کسب و کار شما آسان است. Google Analytics می تواند به افزایش فروش از طریق سایت شما کمک کند، اما این فقط برای نظارت مهم است. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا کاربران بیشتر و بهتری داشته باشید و اطلاعات و داده های شفافی در مورد کاربران و رفتار آنها در سایت خود ثبت کنید. در این مقاله به تفصیل مفاهیم گوگل آنالیتیکس توضیح داده شده است.
گوگل آنالیتیکس یکی از معدود ابزارهای گوگل است که اطلاعات بی شماری را در وب سایت ها و کسب و کارهای آنلاین تحلیل و تجزیه و تحلیل می کند. در نگاه اول یک ابزار ساده یا وب سایت با بخش های مختلف به نظر می رسد، می توانید از هر بخشی از آن استفاده کنید.
اما وقتی حرفه ای باشید و قطعات آن را کامل بشناسید، هرگز گوگل آنالیتیکس را با یک وب سایت ساده مقایسه نخواهید کرد و در واقع آن را قدرتمندتر و بهتر از بسیاری از نرم افزارهای پیچیده دنیا می دانید که می توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند. بهینه سازی و بهبود وب سایت؛ اما این تنها قدرت غیرقابل انکار آن نیست که Google Analytics را به ابزاری ضروری برای هر صاحب وب سایت (برنامه) تبدیل می کند.
گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه و تحلیل وب سایت و اپلیکیشن رایگان است که هر کسب و کاری باید عملکرد کسب و کار خود را برای موفقیت تجزیه و تحلیل کند. گوگل آنالیتیکس ابزاری است که به شما امکان می دهد مکان و گردش کار کسب و کارهای آنلاین را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کنید. در فعالیت های خود در صنعت وب و تجارت الکترونیک، اغلب عباراتی مانند Google Analytics یا Google Evaluation را می شنوید.

این 3 مورد برای حفظ و رشد یک کسب و کار ضروری است
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)

ابتدایی ترین کار برای یادگیری کار با ابزار گوگل آنالیتیکس، یادگیری نحوه نصب و مدیریت آن، مطالعه مقاله جداگانه و بسیار مفصل در وب سایت حامیه و به کارگیری نکات مطرح شده است. پس از انجام مراحل نصب، باید با قسمت ها و عملکردهای مختلف هر قسمت از گوگل آنالیتیکس آشنا شوید
آشنایی با منوی اصلی و مفاهیم گوگل آنالیتیکس
اگر یک حساب کاربری گوگل آنالیتیکس ایجاد کرده اید یا شخصی به شما اجازه دسترسی به محیط گوگل آنالیتیکس را داده است، تصویر زیر را با منوهای مختلف مشاهده خواهید کرد و این منوها را به تفصیل توضیح خواهیم داد:
در ابتدا با ورود به این صفحه با منوهای مختلفی روبرو می شوید که یکی یکی شما را معرفی می کنند.
1. بخش (همه حساب ها (تمام اطلاعات وب سایت
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
این کادر با تمام حسابهای تحلیلی مرتبط است که خودتان ایجاد کردهاید یا به خودتان دادهاید که حاوی آمار و اعداد مربوط به آن سایت است. بنابراین وقتی روی این منو کلیک می کنید، لیستی از حساب های گوگل آنالیتیکس نمایش داده می شود. برای شما. که می تواند از یک سایت واحد تا چندین سایت مختلف باشد. با کلیک بر روی یکی از اکانت ها منویی در مقابل آن باز می شود و با انتخاب گزینه All Website Information به صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس متصل می شوید. برای آن سایت خاص
2. کادر جستجو
ما می توانیم از 2 ابزار برای دسترسی به بخش های مختلف گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم. یکی از منوی سمت چپ داشبورد Google Analytics و دیگری از طریق بخش جستجو که در بالای داشبورد قابل مشاهده است.
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
3. گزینه ها
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
بخش دیگری که باید بدانیم چگونه کار می کند، بخش Perception است. این قسمتی است که گوگل آنالیتیکس داده های ما را با استفاده از هوش مصنوعی پردازش می کند و بینش هایی را بر اساس این داده ها به ما نشان می دهد و همچنین اطلاعاتی در مورد عملکرد سایت ما ارائه می دهد.
4. بخش کاربران
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
همانطور که از نام این کادر پیداست مربوط به تعداد کاربرانی است که در یک بازه زمانی مشخص از سایت ما بازدید کرده اند که ما برخی از امکاناتی را که برای کاربران سایت خود آماده کرده ایم انتخاب کرده و استفاده کرده ایم.
5. Classes بخش
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
یکی از اولین چیزهایی که پس از باز کردن گوگل آنالیتیکس متوجه آن خواهید شد، شماره جلسه است، سوال این مقاله این است که جلسه در گوگل آنالیتیکس چیست؟ این عدد به چه معناست و چه زمانی ایجاد شده است؟ چه فایده ای دارد؟ در تحلیل آماری وب سایت شما چه اهمیتی خواهد داشت؟
همانطور که قبلا ذکر کردیم، زمانی که کاربر وارد وب سایت شما می شود. شماره به شماره کاربری شما اضافه خواهد شد. اگر یک کاربر چندین بار در روز از وب سایت شما بازدید کند، از همان تعداد برای تعداد کاربران استفاده می شود و تجزیه و تحلیل، اعداد جدیدی را در یک دوره معین به آن تعداد اضافه نمی کند. اگر بخواهیم برای کلمه Session در فارسی معادل فارسی انتخاب کنیم، مرتبط ترین کلمه ای که در Study Advertising and marketing استفاده می کنیم کلمه Assembly است. تعداد جلسات و کاربر مشخصی دارد، حالا اگر کاربری وب سایت شما را ببندد یا تا 30 دقیقه آینده هیچ فعالیتی (از جمله اسکرول) روی سایت شما انجام ندهد، جلسه او بسته می شود.
اگر کاربر دوباره از وب سایت شما بازدید کند، مجدداً یک جلسه جدید برای او ایجاد می شود، اما به شناسه کاربری گوگل آنالیتیکس اضافه نمی شود. بنابراین، شماره جلسه همیشه بیشتر از تعداد کاربر سایت خواهد بود.
6. بخش Bounce Fee
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
در پاسخ به سوال نرخ پرش، تعریف صحیح نرخ پرش است و تعریف کلی به این صورت است: به درصد کاربرانی اطلاق می شود که تنها یک صفحه از یک وب سایت را مشاهده می کنند و سپس آن را ترک می کنند. سایت به هر دلیلی و هر چه درصد کمتر باشد بهتر است و بستگی به زمان بازدید شما از سایت ندارد. اگر بخواهیم نرخ پرش (Bounce Fee) را از گوگل آنالیتیکس تعیین کنیم، می توان گفت که ایده به خوبی ارائه شده است، از طرف گوگل، اگر کاربری فقط یک تعامل داشته باشد، نرخ پرش برای آن کاربر ایجاد می شود. وابستگی متقابل به معنای «رابطه» است و وقتی بخواهیم از وابستگی متقابل صحبت کنیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بازدید از صفحه
رویداد
فروش
اگر تنها یکی از سه مورد ذکر شده توسط کاربر رخ دهد، نرخ پرش در Google Analytics ایجاد می شود. اما اگر بخواهیم تعریفی از هر یک از عناصر فوق از نظر گوگل آنالیتیکس ارائه دهیم به صورت زیر خواهد بود:
مشاهده صفحات
همان تعریف قبلی از نرخ پرش را دارد، اگر بازدیدکننده یک صفحه را مشاهده کند، به این معنی است که بازدیدکننده یک صفحه از سایت را مشاهده کرده است. حال باید توجه داشت که وقتی بازدید از صفحه باعث بانس ریت می شود، در صورت دو بازدید از صفحه یا بیشتر توسط کاربران، این اتفاق نمی افتد، یعنی اگر بازدیدکننده ای دو صفحه یا بیش از دو صفحه را در یک صفحه ببیند، نرخ پرش نخواهد داشت. بیشتر رخ می دهد، بنابراین این نرخ افزایش نخواهد یافت. باید بدانید که هر چه نرخ پرش بیشتر باشد، بدتر است. (البته همیشه اینطور نیست).
رویداد
فعالیت های ثبت شده توسط کاربران در سایت، برخلاف رویدادهایی که در قالب دوره ها، کلاس ها یا جلسات ثبت می شوند. اساسا رویدادها باید توسط کاربر در سایت شما تعریف شوند، ابزارهای گوگل آنالیتیکس به طور پیش فرض آنها را ندارند و شما باید بتوانید از ابزار قدرتمند گوگل تگ منیجر برای تعریف رویدادهای مورد نیاز در سایت خود استفاده کنید. به اختصار GTM نامیده می شود.
اگر هرگز از GTM استفاده نکردهاید، رویدادها بر نرخ پرش شما تأثیری نمیگذارند. اما به طور کلی مشخص است که ارسال رویدادها و بازدیدها می تواند بر روی نرخ پرش تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد. و اگر روی هر ضربه ای تنظیم شود، روی نرخ پرش تاثیری نخواهد داشت. ممکن است بپرسید قطره چیست؟ سایت ما حاوی مجموعه ای از داده های متنی کوچک است که از کد Google Analytics به سرورهای اصلی Google Analytics ارسال می شود.
بنابراین می دانیم که می توانیم با استفاده از رویدادها نرخ پرش را تغییر دهیم، اما تغییر نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس هیچ تاثیری در بهبود صفحه در سئو و نتایج گوگل ندارد. آماری که در گوگل آنالیتیکس می بینید فقط برای اطلاع شماست، بنابراین سعی نکنید با شناسایی یک رویداد Hit نرخ پرش خود را کاهش دهید، زیرا این فقط شما را به مسیر اشتباه سوق می دهد و باعث کلاهبرداری می شود. داده های وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید.
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
معامله
تراکنش را می توان به عنوان یک نوع نمایش صفحه توصیف کرد، اما در صفحات برای خرید یک محصول، به عبارت دیگر، زمانی که کاربر می خواهد محصولی را خریداری کند، به سبد خرید و سپس به صفحه پرداخت می رود و سپس یک محصول را انجام می دهد. پرداخت. ساخته شده. برای ردیابی این سفر (سفر کاربر در گوگل آنالیتیکس جریان نامیده می شود) لازم است برای این منظور به صفحات مختلفی بروید و این به معنای بازدید یا تراکنش های صفحه است. البته تراکنش از بانس ریت جلوگیری می کند و به عبارت دیگر نرخ پرش را کاهش می دهد.
7. بخش Session Length
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
همانطور که قبلاً با مفهوم جلسه آشنا شدید، زمانی که کاربر به هر طریقی به وب سایت شما دسترسی پیدا می کند. یک جلسه یا دوره به او اختصاص داده می شود. به اختصار، برای محاسبه میانگین زمان دوره؛ Google Analytics دوره های زمانی را محاسبه می کند. در تاریخی که تعیین کردید این مقدار را اضافه کنید و بر تعداد کل دوره ها تقسیم کنید. در حقیقت، گوگل آنالیتیکس میانگینی را در یک دوره زمانی مشخص به ما می دهد.
8. بخش Lively Customers Proper Now
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
آمار ارائه شده در این بخش مربوط به تعداد کاربرانی است که در حال حاضر آنلاین هستند و از صفحات مختلف سایت ما بازدید می کنند.
9. بخش High Lively Pages
(برای دریافت خدمات طراحی سایت – پشتیبانی سایت – تولید محتوا – ادمین اینستاگرام به دیسلر مراجعه کنید)
این بخش به معرفی صفحات سایت ما می پردازد که در حال حاضر اکثر کاربران به صورت آنلاین در این صفحات فعال هستند.
10. بخش زمان واقعی
زمان واقعی یعنی گزارش در لحظه. یعنی در این قسمت می توانید وضعیت سایت خود را به صورت لحظه ای مشاهده کنید. در این قسمت گوگل آنالیتیکس گزارش های مختلفی را به شما ارائه می دهد، از جمله: نمای کلی از وضعیت فعلی سایت (Over View)، موقعیت جغرافیایی کاربرانی که در حال حاضر در سایت ما هستند، گزارشی که بر اساس آن کاربران در حال حاضر در سایت ما هستند، از کدام منبع آمده اند، یعنی سایت ما را از طریق جستجوی گوگل یا مستقیماً از طریق آدرس و یا به روش های دیگر پیدا کرده اند و در مورد سایر ویژگی هایی که در مقالات بعدی در نظر خواهیم گرفت به جزئیات خواهیم پرداخت.
11. بخشی از مردم
این بخش از گوگل آنالیتیکس مانند سایر بخش ها می تواند اطلاعات بسیار دقیق و مهمی در مورد کاربران در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال، اینکه هر کاربر به چه چیزی علاقه دارد، مدت زمانی است که کاربر در سایت شما حضور داشته است، یا اینکه چه کاربرانی پس از بازدید از سایت شما دوباره از سایت شما بازدید کرده اند یا در بازه زمانی مشخص شده شما. چند کاربر فعال دارید و … همه اینها ویژگی های بسیار مفیدی هستند که به شما به عنوان یک وب مستر این امکان را می دهد تا رفتار کاربران وب سایت خود را بهتر درک کنید. این موضوع در مقالات بعدی به طور کامل توضیح داده خواهد شد.
12. بخش پذیرش
این بخش اطلاعات دقیقی در مورد نحوه جذب کاربران به ما می دهد. اطلاعاتی مانند نحوه ورود کاربران به سایت یا تغییر آنها. به عنوان مثال، میتوانیم آمار دقیقی از تعداد کاربرانی که از طریق صفحه فرود داریم به دست آوریم یا میتوانید تمام اطلاعات کمپینهای مختلفی را که سازماندهی کردهاید مشاهده کنید. به عنوان مثال، می توانید ببینید که چه تعداد از افراد توسط کمپین های تبلیغاتی پیامکی جذب شدند و چه تعداد از آنها مشتری شدند.
13. اداره رفتار
هدف اصلی گوگل ایجاد یک تجربه راحت برای کاربران است. موتور جستجو برای کسب رتبه بالاتر، وب سایت هایی را می خواهد که به مخاطب علاقه مند باشد و مفیدترین اطلاعات را ارائه دهد. تمام ابزارهایی که گوگل در اختیار وب مسترها قرار می دهد به نوعی در خدمت این هدف هستند.
پس از شناخت مخاطب در بخش مخاطب، نوبت به تحلیل ویژگی های آنها می رسد. گزارش رفتار گوگل آنالیتیکس اطلاعات ارزشمندی را در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد. اطلاعاتی مانند صفحاتی که بازدید می کنند، نرخ پرش چقدر است، چقدر با صفحه تعامل دارند. در این گزارش، نموداری را مشاهده می کنید که نشان می دهد هر کاربر ابتدا از کدام صفحه بازدید کرده، سپس از کدام صفحه بازدید کرده و چگونه در این مسیر پیشرفت کرده است. به عنوان مثال در این قسمت می توانید بفهمید که پربازدیدترین صفحات سایت کدامند، کاربران چقدر در این صفحات وقت می گذارند؟ همچنین می توانید سرعت بارگذاری صفحات خود را در قسمت Conduct مشاهده کنید تا در صورت وجود مشکل، آن را پیدا کرده و برطرف کنید.
14. تبدیل
یکی از مهم ترین مراحل در تجزیه و تحلیل سایت به خصوص در سایت های فروشگاهی، تجزیه و تحلیل تبدیل است. شما می توانید وضعیت تبدیل بازدیدکننده یا کاربر را برای تبدیل کاربر در وب سایت خود بررسی کنید. گزارش های تبدیل در Google Analytics این کار را برای شما انجام می دهند. این بخش برای تجزیه و تحلیل عملکرد کسب و کار بسیار مفید است، اما متاسفانه در مقایسه با گزارش های دیگر کمتر مورد توجه قرار می گیرد. برای یادگیری هر چه بیشتر در مورد این بخش، مقاله را دنبال کنید تا به شما در تسلط بر تکنیک های اصلی این تجزیه و تحلیل کمک کند.
15. تقسیم بار
مدتی پیش تب جدیدی به نام Attribution به گوگل آنالیتیکس اضافه شد. با توجه به توضیحات خود گوگل، با استفاده از این ویژگی، می توانید تبلیغات را بهتر ارائه دهید و بینش بهتری نسبت به مشتریان خود و اثربخشی کمپین های بازاریابی دیجیتال خود به دست آورید. اما چگونه تجزیه و تحلیل دارایی به شما در بهبود عملکرد تبلیغات و ردیابی کاربران کمک می کند؟ در مقالات بعدی به طور کامل انواع مدل و ویژگی های ویژگی را توضیح خواهیم داد. سپس می توانید از تجزیه و تحلیل دارایی در کمپین های تبلیغاتی بعدی استفاده کنید و نرخ تبدیل مخاطبان را افزایش دهید.
16. تب Uncover
این بخش یک راهنمای کامل به زبان انگلیسی برای یادگیری Google Analytics ارائه می دهد. در واقع با توجه به آموزشی که در مقاله دیسلر برای شما آماده کرده ایم، به صورت عملی با قسمت های مختلف و عملکرد آنها آشنا خواهید شد.
17. مدیر بخش
این بخش همانطور که از نام آن پیداست مربوط به مدیریت حساب گوگل آنالیتیکس شماست. کارهایی مانند اعطای دسترسی به دیگران، ایجاد یک حساب کاربری جدید تجزیه و تحلیل و…
18. بخش شخصی سازی
این بخش دارای چهار بخش است:
در قسمت داشبوردها می توانید یک دسکتاپ شخصی برای خود بسازید.
در بخش گزارشهای سفارشی، گزارشهای شخصیسازی شده را بر اساس معیارها و معیارهای خاص یا برای رویدادهای خاص ایجاد کنید.
در قسمت گزارش های ذخیره شده می توانید تمامی گزارش هایی که قبلا ذخیره شده اند را مشاهده کنید.
هشدارهای شخصی را در بخش هشدارهای سفارشی تعریف کنید. به عنوان مثال شما مشخص می کنید که اگر حجم فروش به حد مشخصی برسد برای شما ایمیل ارسال می شود.